qr-kod

pomoc-za-instalaciju-aplikacije

sadrzaj-aplikacije

Razvijanje samopoštovanja kod deteta

Svaki odnos ili interakciju koju roditelji imaju sa svojom decom, svaki put kada reaguju na njihov signal roditelji podučavaju decu o nečem što je važno - kako svet funkcioniše i šta se može očekivati od ovih najvažnijih odnosa. Svaki put kada reagujete na njihov plač, deca uče da mogu inicirati reakcije roditelja koristeći svoj glas, uče da su važna i da mogu verovati drugima. razvijanje samopostovanja

Sva ova iskustva u najmlađem uzrastu pomažu strukturiranju važnih delova mozga deteta, koji će omogućiti detetu da u svom životu razmišlja, da gaji osećanja, da voli da bude u pokretu, da se smeje, igra i voli.
Sve što roditelji rade u svakodnevnim aktivnostima i odnosima sa svojim detetom predstavlja vežbe za mozak deteta koje su mu potrebne. Roditeljima treba da bude jasno da njihovo ponašanje utiče na dete. Kada se oni smeju i dete se smeje. Kada hvale dete, dete se oseća ponosnim. Kada se mršte i ljute zbog nedoličnog ponašanja deteta, dete se rastuži. Roditelji su centar sveta svoga deteta.

Brojna istraživanja su pokazala da u toku prve tri godine života deteta, mozak raste i razvija se više nego ikad u životu. Ovaj period je od presudnog značaja. Uspostavlja se način razmišljanja i reagovanja. Šta to znači za roditelje? To znači da roditelji imaju posebnu šansu da pomognu detetu da se razvije i da uspe društveno, fizički i kongnitivno u toku celog života. Prve godine traju večno.
Iako je genetika značajna u određivanju veština i sposobnosti deteta, nova istraživanja naglašavaju podjednaki značaj koji nosi okolina, a naročito roditelji i njihov odnos prema detetu. Naučnici sada znaju da iskustva koja beba doživi u prvim danima, mesecima i godinama života imaju veliki uticaj na razvoj mozga. Genetski potencijal i vaspitanje «rade zajedno».

Roditelji i sredina koju uspostave će uticati na to kako se beba nosi sa svojim emocijama, način na koji razvija odnose sa drugim ljudima, način na koji razmišlja i način na koji raste i razvija se.
Roditelji mogu pomoći deci da razviju snažan, pozitivan osećaj samosvesti, samouverenosti, samopoštovanja. Ovo pomaže deci jer im daje važne sposobnosti, kao naprimer sposobnosti da reše problem, da shvate osećanja i reakcije, razvijaju prijateljstvo time što će se zauzimati za ono u šta veruju. Kada roditelji ohrabruju decu, daju im hrabrost. To je divan dar.

 

Umnoženi materijal uz predavanje za roditelje

RAZVIJANJE SAMOPOŠTOVANJA VAŠE BEBE


Razvoj samopoštovanja počinje od trenutka rođenja.
Evo i nekoliko načina kako bebi možete pružiti dobar početak.

Ljubav i privrženost

Dajte bebi do znanja koliko je volite. Reagujte na njen plač, držite je u naručju, gledajte je pravo u oči, pevajte, pričajte i smešite se. Neka vaše dete zna koliko ga volite. Kada uradi nešto dobro, pobrinite se da to i zna. Čak i smešak ili lepa reč će mu pomoći da se oseća važnim.

Prihvatite osećanja

Kada je vaše dete uplašeno, pokušajte saznati zašto. Neka zna da ga shvatate. Možete reći, "To je bila glasna buka. To plaši".

Naučite šta vašu bebu čini posebnom

Svako dete je posebno i različito. Odvojite nekoliko minuta svaki dan da sednete i posmatrate vašu bebu. Bićete iznenađeni šta sve može uraditi. Naučite koliko god možete o razvoju deteta i temperamentu kako biste znali šta možete očekivati.

Izbegavajte iznenađenja

Pokušajte izbeći velika iznenađenja. Deca vole rutine. To im pomaže da osećaju da je svet siguran, predvidiv i da nije pretežak. Ali, neke promene i iznenađenja su samo deo života. Kada se dese, pomozite bebi da se snađe i smiri. Obraćajte joj se tihim i umirujućim glasom.

Usredsredite se na vašu bebu

Dajte bebi koliko god možete pažnje. Važno je da zna da ima svu vašu pažnju. Ako vaše dete želi pažnju kada joj ne možete ukazati, budite iskreni. Ali pobrinite se da sa svojim detetom provedete svakodnevno određeno vreme koje je samo vaše zajedničko vreme.

Prilagodite se potrebama deteta

Upamtite da deca nisu tu da zadovoljavaju roditelje. Važno je ostati fleksibilan i uskladiti vaš dnevni raspored potrebama bebe. Nije moguće da se beba prilagodi vašem rasporedu.

Razumite šta vaša beba može uraditi

Shvatite sposobnosti vašeg deteta. Na primer, ako može sarađivati samo 10 minuta, nemojte tražiti da duže radi “zadatak” nego što može. Neka se ove veštine razviju postepeno. Pomozite joj da nauči jednu po jednu stvar. Velike izazove razdvojite u više. Svaki put kada dete uradi nešto dobro, dobro se oseća.

Očekujte da se vaše dete dobro ponaša

Nemojte očekivati da se ponaša loše. Kada mislite da je vaše dete dobro i pametno, bolje će se ponašati. Primetite šta vaše dete radi dobro i pričajte o tome. Sva deca greše. Da li pričate sa detetom samo kada greši? Pobrinite se da sagledate sve dobre strane vašeg deteta. Recite mu da ste ponosni. "Sjajno si to uradio".


Prilagođeno iz: The New in the Middle of the Night Book, pg. 116, Meld Publications, MN: 1999


modul 1 – RADIONICA 1 : Vi menjate svet razvijanje samopostovanja-2

Cilj:

  • upoznavanje roditelja o karakteristikama bebinog emotivnog razvoja
  • učenje roditelja veštinama ponašanja koja su podsticajna za bebu i za razvoj njenog samopoštovanja

Opis aktivnosti:

Svaki od prisutnih roditelja zapisuje nekoliko reči kojima opisuje kakvo bi dete želeo da ima kada odraste.

Nakon toga, svaki roditelj treba da razmisli o svojim postupcima koji će detetu pomoći da postane baš takva odrasla osoba.
Zatim po dva-tri učesnika razmenjuju ideje. Na kraju se zamole dobrovoljci da sa svima podele jedan ili više primera. Na tabli se upisuju ključne reči vezane za postupke koji pomažu u razvoju samopoštovanja deteta.

Pošto se završi izlaganje dobrovoljaca, podelite umnoženi materijal "Razvijanje samopoštovanja vaše bebe". U zavisnosti od vremena, roditelji mogu izdvojiti nekoliko minuta za čitanje i diskusiju o informacijama u malim grupama, ili pak da glasno pročitaju deo po deo materijala uz komentare ili da ih pročitaju kod kuće.

 

modul 1 – RADIONICA 2 : PRIKAZ SLUČAJA


Cilj:

  • upoznavanje roditelja o postupcima koji su podsticajni za detetov emotivni razvoj


Opis aktivnosti:

Prisutni učesnici se podele u 4 male grupe. Svakoj grupi se podeli upitnik – prikaz slučaja i svaka grupa ga samostalno rešava. Po završetku rada, saopštavaju se odgovori na postavljena pitanja, tako što svaka grupa izveštava o odgovoru na jedno pitanje, a ostali učesnici slušaju i daju komentare.
Pošto se završi izveštavanje po datom zadatku, podelite umnoženi materijal "Razvijanje samopoštovanja vaše bebe". U zavisnosti od vremena, roditelji mogu izdvojiti nekoliko minuta za čitanje i diskusiju o materijalu u malim grupama, ili pak da glasno pročitaju deo po deo materijala uz komentare ili da ih pročitaju kod kuće.

Mame u parku

Jednog lepog prolećnog dana u parku su se našle dve mlade majke. U kolicima su pored njih bile njihove jednomesečne bebe. Mirno su spavale. Iskustva vezana za porodjaj su bila prošlost, a pred ovim majkama je bio veliki izazov – svaka je imala istu misao – kako da svojoj bebi pružim zdrav početak?, kako da odgajim zdravo i srećno dete?. Nimalo laka pitanja za one bez iskustva, a sa brojnim savetima rodbine – nemoj mnogo dete da držiš u rukama; kada plače ostavi bebu neka plače, nemoj je uzimati u ruke jer ćeš je razmaziti; beba i tako ništa ne zna i ne razume, pa možeš i dalje da izlaziš uveče a nju da ostaviš na čuvanje kod komšinice ili neke drugarice; maloj bebi smeta muzika, pa joj zato treba obezbediti tih kutak; nemoj bebu mnogo ljubiti i maziti, jer će to iskoristiti da samo sediš pored nje bez mogućnosti da radiš poslove koje si planirala; sva su deca ista i tako im treba prilaziti; batina je iz raja izašla i slično. razvijanje samopostovanja-3

Da ste tu negde pored ovih majki kako biste odgovorili na sledeća pitanja:

1. Da li maloj bebi treba pokazivati ljubav koju osećamo ili ćemo je na taj način razmaziti?

2. Kako treba postupiti ako beba plače?

3. Kako treba postupiti ako beba uradi nešto dobro?

4. Šta raditi ako se, zbog mnogo obaveza, ne može odvojiti vreme za bavljenje bebom; da li uopšte ima potrebe da vreme posvećujemo maloj bebi ili je dovoljno to što smo je nahranili i presvukli?