qr-kod

pomoc-za-instalaciju-aplikacije

sadrzaj-aplikacije

Razvijanje samostalnosti

Na plenarnoj diskusiji, postavite sledeća pitanja učesnicima: razvijanje samostalnosti

- Da li vaše dvogodišnje dete želi da sve uradi samostalno?

Neka učesnici razmene neka svoja lična iskustva o stvarima koje njihovi samostalni dvogodišnjaci žele da rade.

- Šta je za vas uzbudljivo i/ili izazovno u ovakvom načinu ponašanja?


Uvodne napomene

Jednogodišnje i dvogodišnje bebe uče da hodaju, trče, pričaju, razmišljaju, i upozavaju sebe. Ako se sve ove sposobnosti i osobine posmatraju zajedno, pokazuju jedan pravac: prema sve većoj samostalnosti. Starije bebe žele da se osećaju samostalno, da preuzmu kontrolu nad situacijom i da imaju svoju individualnu ličnost. U ovoj životnoj dobi starije bebe nisu u stanju da izraze svoje psihološke potrebe rečima, moraju da se oslone na ponašanje.

Ovo je vreme kada deca shvataju svet oko sebe, razvijaju razumevanje onoga što iskuse, tako da se to uklapa u predvidiv i razumljiv režim. Uz ovu potrebu za predvidivim svetom javlja se i potreba za sigurnošću, naročito kada deca pokušavaju da uspostave tu delikatnu ravnotežu između samostalnosti i zavisnosti. Ovo je period koji može izgledati kao stalna borba između stalnog oslanjanja na osobu koja se brine o detetu i potrebe deteta da afirmiše svoju samostalnost. Dete može želeti da bude sa roditeljima kada ih nema, ali i pobeći kada ga zovu da dođe.

Uvažavanjem ovih promena, roditelji će biti u stanju da pruže podršku koja je potrebna ovim starijim bebama. Ispoljavajući podsticaj i poštovanje, uvažavajući uspeha, pružjući toplinu i sigurnost, roditelji uče decu da se osećaju ugodno, sposobno i posebno. Postavljanjem konzistentnih i razumnih granica dozvoljava im se da istražuju i ispituju znatiželju, ali se takođe povlači i crta - granica opasnog ponašanja. Pohvala kada nešto dobro urade deci će pomoći da razviju sliku o sebi kao o nekome ko se ponaša na određen način, a negativno ponašanje će nestati.

Starije bebe bivaju sve više samostalne, odvajaju se od roditelja i postaju svoje ličnosti. Veliki deo njihovog ponašanja predstavlja njihovu želju da učine više za sebe. Žele da se sama hrane, obuku i donose svoje odluke. Ova samostalnost je pozitivan korak u periodu  odrastanja koji roditelji mogu podsticati. 

 

Umnoženi materijal uz predavanje za roditelje
Ja to radim: Dvogodišnje dete i samostalnost


Evo i nekoliko načina kako vašem detetu možete pomoći kada ispoljava sve veću nezavisnost.

Spremnost da sam radi stvari zavisi od detetovog:
Razvoja velikih i malih mišića
Razumevanje uzroka i posledice
Želje da se bude samostalan


Ja to mogu uraditi
Neka vaše dete radi koliko god stvari može raditi sigurno. Neka se oseća važnim i odgovornim za ono što može postići. Neke od stvari koje želi uraditi samostalno mogu biti:

  • Pranje ruku
  • Pranje zuba
  • Odabrati svoj predmet za igru ili priču
  • Poljubiti mesto boli
  • Piti iz čaše
  • Obući i skinuti se
  • Pomoći vam da kuvate

razvijanje samostalnosti-2Podsticanje samostalnosti

Roditelji imaju važnu ulogu u podsticanju ili negiranju samostalnosti. Pokažite deci kako da uradi zadatak, a nakon toga neka ga proba uraditi sam.

Budite strpljivi

Obično treba više vremena da dete nešto uradi. Budite strpljivi kada učite dete da nešto uradi. Dete će nešto mnogo puta ponoviti pre nego što savlada zadatak.

Strpljenje je takođe potrebno kada povećana samostalnost vašeg deteta zahteva više od vas - kada se prospe mleko, majica obuče naopako.

Posmatrajte

Deca nisu uvek u stanju da traže pomoć. budite tu kada imaju neku teškoću i traže vašu pomoć.

Olakšajte

Stavite kvačice, police i ladice da ih dete može doseći i tako ostavljati stvari.
Stolica kod umivaonika će olakšati umivanje i pranje zuba.
Servirajte hranu koja se lako jede sa kašikom.

Uspostavite rutine

Rutine pomažu rano razvijanje dobrih navika. Pobrinite se da dete skloni stvari nakon igre i da se prljavo rublje ostavlja na posebnom mestu. Ovako će kasnije biti puno lakše.

Dajte jednostavna uputstva

Dajte jasna, jednostavna uputstva, korak po korak. Koristite reči koje razume. Podelite zadatak u dva ili tri jednostavna koraka. Neka onda dete pokuša.

Pokušajte se usmeriti na ishod - to se uradilo, više nego na proces. Efikasnost nije odlika starijih beba.

Dajte dosta pohvale i podsticaja.

Prilagođeno iz: The New Middle of the Night Book, pg. 136-137, Meld Publications, MN: 1999.

 

modul 3 – RADIONICA : «VATROMET IDEJA»razvijanje samostalnosti-3

Cilj:

Pod ciljem se podrazumeva upoznavanje roditelja o:

  • motornim, emotivnim i socijalnim sposobnostima deteta u drugoj godini
  • veštinama pružanja podrške u razvijanju samostanosti

Opis aktivnosti:

Na tabli se upišu dva pitanja jedno pored drugog:
1) Šta dete u drugoj godini želi samostalno da uradi
2) Kako podržati dete u nastojanjima da bude samostalno

U radu učestvuju svi prisutni, a na tabli se beleži svaka ideja. Pošto se ova faza završi, započne se diskusija i komentarišu date ideje.

Kada se postigne konsenzus grupe oko datih odgovora, svakom učesniku se podeli materijal «Ja to radim» i zamole se prisutni – nekoliko njih da deo po deo pročitaju, radi upoznavanja, uz mogućnost komentarisanja i iskazivanja svog mišljenja. Mogu se dati i drugi predlozi i ideje o tome kako se može pružiti podrška samostalnosti starijih beba.