qr-kod

pomoc-za-instalaciju-aplikacije

sadrzaj-aplikacije

Učenje kroz igru u najmlađem uzrastu

Deca se rađaju spremna da uče. Koriste sva svoja čula kako bi mogla da shvate svet koji ih okružuje. Aktivno proširuju svoje znanje putem interakcije sa ljudima i stvarima. Kroz igru deca takođe uče najvažnije zadatke – kako da se igraju sa drugom decom, kako da se ponašaju prema odraslima, kako da nauče o sebi/upoznaju sebe.

Igra označava korišćenje svih čula u beskrajnom istraživanju o predmetima, kako izgledaju, kako se kreću i sl. Važno je prilagoditi vrstu igara temperamentu bebe. Prava količina stimulacije je različita za svaku bebu. Roditelji takođe imaju različiti stil igranja i interakcije sa svojim novorođenčadima.

Postoje različiti načini za igru u kojima sva deca uživaju – aktivni, tihi, kreativni. Neke bebe će pokazati sklonost ka jednoj vrsti igre u odnosu na druge, te će im možda trebati podsticaj da se igraju na sve načine. ucenje kroz igru

Sve bebe imaju ogromnu urođenu želju za uspehom. Svi uspesi koji se postignu u prvoj godini života donose veliku nezavisnost i razvijaju samostalnost. U toku prve godine, beba se menja daleko brže nego u bilo kojoj drugoj fazi života. Da bi razvila svoj potencijal, bebi su potrebni ljubav, podrška, razumevanje, ohrabrenje od strane onih koji je vole. Takodje joj je potrebno vreme da savlada mnoge nove veštine.

VAŽNO JE ZNATI– PORUKE ZA RODITELJE

Ne zaboravite da vaša beba voli da se igra sa vama više nego bilo šta na svetu.

Igra vaše bebe se stalno menja. Takođe se menja i ono što ona usvaja. Svaki put kada se igra novorođenče nastavlja da gradi znanje, odnosno proširuje do tada stečeno. Bebe počinju tako što se igraju i reaguju na roditelje i druge osobe. Bebe koje su navršile godinu dana će početi pokazivati određenu nezavisnost. Igra kod starijih beba i dece predškolskog uzrasta postaje složenija. Evo nekoliko veština koje deca razvijaju dok se igraju.

 

Veštine Igra koja pomaže razvoju veština
Rešavanje problema

Pokušava da dosegne igračku
Trese igračku koja zveči kako bi nastao zvuk
«Gradi» uz pomoć blokova i kutija
Uči da pomera stvari
Oblači se
Pogađa boje ili oblike u slagalicama ili igrama

 

Socijalne veštine

Reaguje na roditelje i govor drugih ljudi
Pravi grimase u ogledalu
Priča ili čavrlja o predmetima koje vidi
Čeka na svoj red i sarađuje sa drugima

 

Imaginacija

Imitira, maše i pravi grimase
Reaguje na muziku i pesmu
Izvodi poznate - svakodnevne postupke, sprema večeru, čita novine
Rešava probleme time što ih glumi – teši omiljenu lutku
Izmišlja priče, pesmice, rime
Uključuje ostale u igru pretvaranja
Koristi predmete u imaginativnoj igri (telefon, igračka, auto igračka, beba lutka)

 

Osećanja

Reaguje na promene u izrazu lica drugih osoba,
tonu glasa i govoru tela
Koristi radnje i govor tela da ispolji osećanja
Prepoznaje osećanja drugih
Glumi teške situacije - disciplinu sa lutkama
Teši drugu decu kao i odrasle
Brine se o lutkama i plišanim životinjama

 

Znanje i koncepti

Uživa u igri skrivača ili igri u kojima se igračka sakriva, a zatim pronalazi.
Koristi šoljice za slaganje kako bi shvatio veličine i količine.
Uči reči pesmica, priča
Pamti jednostavne radnje

 

Kreativne ideje

Koristi jednu stvar za nešto drugo
(kašiku za flašicu lutke)
Uživa u crtanju, bojenju, plastelinu
Uživa u igri pretvaranja (gradi kuću od jastuka)
Koristi predmete iz domaćinstva u kreativnoj igri (pražnjenje kutija, šerpi)

 

Upornost Pokušava dohvatiti pokretnu igračku
Uživa pokušavajući da dovrši slagalicu
Zabavlja se dok pokušava da nauči nove velike i male veštine

 

Nelson, Mary F. (ed.) The New Middle of the Night book. Meld Publications. Minneapolis, MN, 1999. pg 119-120.


modul  6- RADIONICA: UČENJE KROZ IGRUucenje kroz igru-3

Cilj:

  • sticanje znanja o različitim načinima dečje igre
  • upoznavanje sa veštinama koje dete kroz igru uči
  • sticanje znanja o metodama podrške i podsticaja dece za učenje kroz igru

Opis aktivnosti:

Prisutni učesnici se podele u nekoliko manjih grupa, od po 4 članova. Svakoj grupi se da papir sa prikazom slučaja i pitanjima o kojima treba razmisliti Po završetku rada u grupi, izvestilac svake grupe treba da referiše stav grupe. Posle referisanja se razvija diskusija i zauzimaju stavovi grupe.

Rešavanje slagalice

Sa svojih 26 meseci mala Marija sedi na podu i ređa slagalicu. Nekoliko delića je lako postavila na odgovarajuća mesta, a onda su počeli problemi. Nailazeći na teškoću i neuspeh počela je da se ljuti, viče i na kraju  je već postavljene delove izbacila sa njihovih korektnih pozicija. Sve je to posmatrao njen otac i povikao «Stani Marija, ne bacaj». On je onda uzeo deliće i počeo da ih postavlja na njihova mesta, pokazujući joj kako on to lako izvodi. Odjednom je Marija otela deliće slagalice koje je držao u ruci u nameri da ih on poređa i počela da viče «Ja sama!» Otac se osetio povređenim i rešavao se da ode i ostavi je.
Pitanja za razmišljanje:

1. Šta mislite kako se Marija osećala? Šta je pokušavala da pokaže svojim rečima i pokretima?
2. Šta mislite da otac osećao i o čemu je razmišljao
3. Šta biste vi rekli i kako biste postupili da ste bili na mestu oca male Marije?

ucenje kroz igru-2Završetak priče

Iako se spremao da ide Otac se zaustavio. Okrenuo se ka Mariji i rekao: «Slagalicu nije lako napraviti, naprotiv nekada zahteva mnogo napora! Gde se dođavola uklapa taj konj?. Sada je imao Marijinu punu pažnju. Stavio joj je u ruku konja i kazao «Hajde da vidimo gde G-din konj treba da se stavi!». Pokazao joj je na prazno mesto na slagalici i pitao «Da li on ovde stoji?». Marija je pokušala, ali to nije odgovaralo. Otac je nastavio na taj način, prdlažući različita mesta dok Marija nije našla pravo. Kada je stavila konja na pravo mesto, skočila je ponosna, pogledala je oca pravo u oči i povikala: «Ja sam to uradila!».
Pošto se pročita završetak priče, sa grupom diskutovati o pitanjima:

1. Kako je Marija odgovorila na način kojim je otac sa njom nastavio da komunicira? Šta mislite šta je iz toga ona naučila?
2. Šta je uticalo na Frenka da promeni svoju nameru?
3. Kako biste Vi reagovali u ovoj situaciji? Da li biste nešto uradili drugačije i šta?