qr-kod

pomoc-za-instalaciju-aplikacije

sadrzaj-aplikacije

Čulne osetljivosti i opažanja

Senzorno-perceptivni razvoj ljudske jedinke ima veoma složenu psihičku funkciju. opazanja

Osetljivost na spoljne draži jako je izražena u prvim godinama života.
Putem čulnih organa dete od rođenja prima utiske, a sa rastom i razvojem počinje da ih prerađuje, organizuje i stiče iskustva i saznanja o stanjima i promenama u neposrednoj okolini.

Senzorno-perceptivni razvoj teče uz proces sazrevanja, ali je bitan i način podsticanja čula za njihovo usavršavanje, što znači da se u dečijem razvoju može postići više zahvaljujući adekvatnim podsticajnim aktivnostima.
Odojče poseduje velike sposobnosti da čulno razlikuje velik broj draži.

Dodir je najrazvijeniji i nastaje odmah po rođenju
U razvoju osetljivosti za dodir posebnu ulogu imaju ruke

Osetljivost na toplo pri rođenju, manje je izražena od osetljivosti na hladno

Osetljivost na bol je slabija u prvim danima života da bi se nakon nekoliko dana po rođenju ona uvećala i prvo se javlja na očnim kapcima, usnama i čelu

Miris je razvijen i može se utvrditi kod deteta već nekoliko sati po rođenju

Ukus dobro je razvijen već u toku druge nedelje života
Na draži za ukus reaguju sva deca
Na slatko dete reaguje sisanjem i blagim izrazom lica
Na slano, gorko, kiselo dete reaguje grčenjem lica, plačem, bacakanjem nogu i ruku, guranjem i glasovnim odbijanjem

Sluh je najslabije razvijen pri rođenju, ali već posle 3 do 7 dana javlja se reakcija na šumove, zatim tonove, a u 4 nedelji i na ljudski glas
Dete aktivno počinje da sluša kada očima traži izvor zvuka ili okreće glavu u njegovom pravcu
U 5 mesecu dete prepoznaje majčin glas i na njega reaguje
Odojče pokazuje jasne znake straha na jake, posebno iznenadne zvuke
Tiha pesma ili muzika gode detetu i blagotvorno deluju na njega

Vid je u početku slabo izražen
Sa 10 dana dete je sposobno da prati očima predmet koji se kreće horizontalno, vertikalno i kružno
Osetljivost za vid stalno napreduje, u dobi od oko 3 meseca većina dece savlađuje konvergenciju i akomodaciju očiju i tada počinje da obraća pažnju na predmete i lica oko sebe
Malo dete prvo fiksira predmet, pa ga hvata
Odojče razlikuje boje, ali osetljivost za boje se razvija tokom prve tri godine života
Odojče sa 3-4 meseca je sposobno da vizuelno razlikuje osnovne oblike: krug, trougao, četvorougao
U ovom uzrastu dete razlikuje veličinu predmeta
Sa 6 meseci dete razlikuje dubinu
Od svih vizuelnih draži ljudsko lice najduže privlači pažnju deteta

opazanja-2Elementi rane stimulacije

Da bi dete razvijalo i usavršavalo čulne osetljivosti i opažanja roditelji treba da obezbede detetu da za:
- dodir i vibracije:

  • pipa predmete od različitog materijala: meko-tvrdo, glatko-hrapavo, toplo-hladno, suvo-mokro
  • udara razne predmete jedan o drugi: kocku o kocku, kutiju o kutiju, poklopčić o poklopčić, štapić o bubnjić, da dodiruje membranu na bubnjiću i na taj način oseti vibracije
  • dotiče predmete koji nisu neposredno bili u njegovom vidnom polju
  • upoznaje temperaturu kao pojavu, putem dodira toplih i hladnih predmeta

- čulo ukusa i mirisa:

  • kod deteta se podstiču povezivanje izgleda hrane sa njenim ukusom i mirisom: mleko i čaj su slatki, supa je slana, jabuka, pomorandža, su slatkei, limun je kiseo i mirisan
  • detetu se daje da pomiriše čaj, mleko, jabuku, limun, šargarepu, parfem, cveće
  • detetu se pokazuju materije prijatnog i neprijatnog mirisa i to se komentariše rečima ili neverbalno

- čulo sluha:

dete se podstiče da okreće glavu u pravcu iz koga potiče zvuk i pri tom se izvor zbuka približava uhu deteta: zvonjava sata, telefona, udarac u bubnjić, zveckanje zvečkom, slušanje muzike sa radija
detetu se daju igračke i predmeti koji proizvode zvuk i ono se podstiče da reprodukuje zvuk koji čuje: zvrrr, cin-cin, bum-bum, tam-tam
detetu se pokazuju igračke ili modeli domaćih životinja: mačke, psa i istovremeno imitiraju zvukovi koji ove životinja ispuštaju. Ovo se radi pred očima deteta i blizu njegovog uha
odrasli treba da stvore slušne impresije uz pomoć kasetofona, gramofona i drugih instrumenata, sa promenom jačine zvuka i rastojanja izvora zvuka od uha deteta

- čulo vida:

  • dete se podstiče i podržava da prati predmet koji se kreće pred njegovim očima u vertikalnoj, kružnoj i horizontalnoj ravni
  • roditelji pale i gase svetlo, baterijsku ili noćnu lampu pred očima deteta, prateći reakcije i podstičući ga da primećuje pojave i to iskazuje neverbalno i verbalno
  • roditelji povezuju neke vidne draži sa slušnim i taktilnim i usmeravaju dete da i ono to opaža
  • roditelji podstiču razvoj osećanja rastojanja kod deteta, udaljavanjem i približavanjem igrački i drugih predmeta

- kinestetičku osetljivost:

  • osmehom, blagim glasom roditelji podstiču dete da pruža ruke prema vizuelno prijatnom liku: lice majke i drugih osoba u njegovom okruženju, lutka, lepa maska
  • nežnim dodirom delova tela deteta roditelji ga podstiču i verbalno podržavaju da te delove tela pokreće