hrana povrce

Prve nedelje nakon porođaja predstavljaju zahtevan period, i fizički i emocionalno. Majka se oporavlja od porođaja, nedovoljno spava, i bori se sa emocionalnim izazovima koje donosi briga oko bebe. Mnogim ženama, kada je zdrava ishrana u pitanju, najteže pada manjak vremena i energije za pripremu obroka. Podrška partnera i ostalih članova uže porodice (baka, deka, tetka…) je veoma važna kada mama i beba dođu kući.

Postoji veliki broj zabluda vezanih za ishranu majke koja doji, zbog kojih mnoge majke izbacuju iz svoje ishrane određene namirnice. Međutim nema naučnih dokaza da bi iz ishrane majki koje doje preventivno trebalo izbaciti neke namirnice zato što bi mogle da izazovu različite probleme kod bebe.

Uopšteno gledano, pravilna ishrana znači pridržavanje dobro izbalansiranog režima ishrane i unos raznovrsnih namirnica koje su što bliže svom prirodnom obliku. Cilj treba da vam bude pametno osmišljeni obrok. Prednost dajte svežoj i kuvanoj hrani, izbegavajte prženje, suhomesnate i dimljene proizvode, kao i nedovoljno termički obrađeno meso. Preporuka je da imate 5 obroka dnevno (3 glavna i 2 užine) i da jedete sve vrste namirnica:

  • Žitarice (posebno integralne – pšenica, pirinač, kukuruz, ječam, proso, kinoa) u raznim oblicima kao celo zrno, kao griz ili brašno
  • Hrana bogata proteinima biljnog (sočivo, pasulj, orašasti plodovi) ili životinjskog (jaja, meso, riba, mleko i mlečni proizvodi) porekla
  • Sveže povrće i voće posebno sezonsko
  • Male količine masnoća pre svega hladno ceđena nerafinisana ulja bez termičke obrade

Sada kada Vam je poznato koje namirnice treba da su zastupljene u ishrani važno je znati da jedete što raznovrsniju hranu, nemojte da preterujete samo sa jednom grupom namirnica. Posle obroka i uvek kada osetite žeđ najbolje je popiti čašu vode.

Nije potrebno da “jedete za dvoje”, ali kalorijski unos je ipak nešto veći, (2000-2500cal/dnevno) i naravno zavisi od toga koliko masnih naslaga je mama dobila tokom trudnoće, fizičke aktivnosti, metabolizama. Potreba za dodatnim kalorijskim unosom uvek je individualna.

Prisustvo mnogobrojnih zagađivača u životnoj sredini utiče i na naše zdravlje pa tako štetne supstance dospevaju i u mamino mleko. Sva dosadašnja naučna istraživanja pokazuju da čak i u jako zagđenim sredinama dojenje nudi prednosti koje prevazilaze rizike od unošenja štetnih supstanci iz majčinog organizma. Majčino mleko je prirodna, obnovljiva hrana koja štiti životnu sredinu, proizvedena i isporučena bez zagađenja, pakovanja i otpada. Mamino mleko je ekološka hrana za bebu.

Ukoliko želite da smanjite uticaj štetnih faktora iz životne sredine tokom dojenja sledeće informacije mogu vam pomoći:

  • Nemojte pušiti i ne dozvolite da se puši u Vašem domu. Duvanski dim je štetan i nepoželjan
  • Alkohol, gazirana pića i veštačke napitke izbegavajte.
  • Lekove uzimajte samo po preporuci lekara.
  • Pravilna ishrana tokom dojenja važna je za Vašu bebu jer će te tako omogućiti neophodne nutritivne sastojke za rast i razvoj bebe.
  • Što više boravite u prirodi, parkovima, pored reke.
  • Na hemijskim proizvodima koje koristite u domaćinstvu za čišćenje, ličnu higijenu, deratizaciju, itd. obavezno pročitajte sastav i upozorenja.