Fizička aktivnost igra ključnu ulogu u razvoju dece od samog rođenja. Čak i u najranijm mesecima života, kretanje je od vitalnog značaja za njihov rast i razvoj. Kako deca rastu, prednosti fizičke aktivnosti se samo umnožavaju.

Od najranijeg uzrasta fizička aktivnost pomaže bebama da razviju svoje motoričke sposobnosti, koordinaciju i ravnotežu. Jednostavne aktivnosti kao što su vreme provedeno na stomačiču ili  posezanje za predmetima, podstiču razvoj mišića i jačaju njihova tela. Kako rastu,  fizička igra postaje  jedan vid istraživanja, pomažući im da bolje razumeju svoje okruženje i izgrade kognitivne sposobnosti.

Redovna fizička aktivnost takođe pomaže uspostavljanje i održavanje zdrave telesne težine, smanjujući rizik od  nastanka gojaznosti kod dece i brojnih  zdravstvenih problema koje ona uzrokuje kako u detinjstvu tako i kasnije tokom života.  Ona  čuva  zdravlje pluća, srca i krvnih sudova,  jača  kosti i mišiće, poboljšava koodinaciju, snagu, fleksibilnost i izdržljivost, a sve to je ključno za dugoročno zdravlje.

Osim fizičkih prednosti, bavljenje fizičkom aktivnošću od malih nogu podstiče socijalne veštine i emocionalno blagostanje. Deca kroz igru  uče da komuniciraju sa drugima, dele i sarađuju. Fizička aktivnost takođe oslobađa endorfine – hormone koji mogu poboljšati raspoloženje i smanjiti stres, anksioznost i simptome depresije. Fizički aktivna deca imaju bolji kvalitet sna, bolju koncentraciju, veće samopouzdanje i samopoštovanje.

Fizički aktivna deca i mladi  imaju manje problema u ponašanju i disciplini, dužu pažnju  na času i bolji uspeh u školi!

Uspostavljanje zdravih navika rano u životu postavlja osnovu za bolji kvalitet kasnijeg života. Deca koja su aktivna imaju veću verovatnoću da prenesu ove navike u odraslo doba, smanjujući rizik od nastanka brojnih  hroničnih bolesti kao što su dijabetes, bolesti srca i određeni karcinomi.

U suštini, fizička aktivnost nije samo korisna – ona je neophodna je za razvoj dece jer postavlja  temelj zdravog i ispunjenog života.

Kako bi se  izbegle povrede i izvukla najveća koristi iz bavljenja fizičkom aktivnošću, ona  bi svojim sadržajem i dužinom trajanja  trebalo da bude prilagođena uzrastu!

 

PREPORUČENA KOLIČINA FIZIČKE AKTIVNOSTI KOD DECE U RAZLIČITIM UZRASTIMA

ODOJČAD ( < 1 GODINE) : Fizička aktivnost treba da se odvija više puta u toku dana, na različite načine, naročito kroz interaktivnu igru na podu. Za decu koja se još ne kreću, to uključuje najmanje 30 minuta vremena provedenog na stomačiću- ali ne odjednom, nego više puta u toku dana, dok je dete budno.

UZRAST 1-3 GODINE: U ovom uzrastu dete  pokazuje svoj interes prema vršnjacima i rado se igra sa malim prijateljima koje sreće napolju. Trbalo bi da svakodnevno ima najmanje 180 minuta raznih fizičkih aktivnosti, uključujući i energično igranje- ne odjednom, već više puta u toku dana.

UZRAST 4-7 GODINA: Dete bi trebalo da ima najmanje 180 minuta raznih fizičkih aktivnosti, od kojih je najmanje 60 minuta provedenih u energičnoj igri, ne odjednom, već u toku celog dana. Što više aktivnosti – to je bolje po dete!

Treba uključiti i strukturiranu (vežbice, vođene igre)  i nestrukturiranu fizičku aktinvost (slobodne igre koje podstiču maštu i kreativnost)  

UZRAST 7 I VIŠE GODINA: Deca bi trebalo da svakodnevno imaju najmanje 60 minuta aerobne fizičke aktivnosti  umerenog do jakog intenziteta  u toku dana!

 

U SVIM UZRASTIMA TREBALO BI IZBEGAVATI SEDENJE DUŽE OD JEDNOG SATA U KONTINUITETU!

KAKO DA POTSTAKNETE DETE NA FIZIČKU AKTIVNOST!

  • Ograničite količinu vremena koje deca provode ispred ekrana!
  • Kupite detetu rekvizite i igračke koji podstiču fizičku aktivnost (lopta, vijača i sl.)
  • Nagradite ih fizičkom aktivnošću (klizanje, vožnja rolera i sl.)
  • Podstaknite dete da isproba različite sportove (u skladu sa uzrastom i mogućnostima)
  • Kišni dan ne treba da bude izgovor da se dete ne bavi fizičkom aktivnošču. Brojne su aktivnosti koje sa vašim detetom možete podjednako uspešno raditi i u zatvorenom prostoru .
    • Predložite deci da odglume priču pošto je pročitate
    • Podstaknite decu da kretanjem imitiraju različite životinje
    • Pustite muziku i igrajte zajedno
    • Igrajte se «lova na blago»- sakrijte neki predmet i pustite decu da ga traže
    • Napravite poligon sa preprekama- par jastuka po podu će biti sasvim dovoljno

 

  • RAZGOVARAJTE SA VAŠIM DETETOM… o tome zašto je važno biti fizički aktivan
  • UKLJUČITE...čitavu porodicu u fizičke aktivnosti (zajedničko pešačenje, vožnju bicikla, rolera i sl.)
  • BUDITE DOBAR UZOR SVOM DETETU-POKRENITE SE I VEŽBAJTE ZAJEDNO!