Pravilna i uravnotežena ishrana je osnov dobrog i pravilnog razvoja dece. Tradicionalno u našem načinu odgoja dece jeste podrazumevana briga oko hranjenja koja se prenosi sa generacije na generaciju. Česte dileme roditelja vezane su za proces prilagođavanja na nemlečnu hranu, period adaptiranja na nove namirnice kao i broj i raspored obroka i namirnica u toku dana. Kada se adaptiraju i počnu da jedu čvrstu hranu, onda se smenjuju faze „jela“ i „nejela“, tj. roditeljske brige o količini hrane koju beba pojede.

Uzrast oko prvog rođendana predstavlja veliku prekretnicu u razvoju dece. Do kraja prve godine dete bi trebalo da proba sve namirnice (osim visoko alergenih). Preporuka je da se obroci spremaju od svežih namirnica, bez dodatka začina. Kada bebi izrastu zubi sa blendirane hrane se prelazi na gnječenu, pa seckanu. Pratite dete u toku jela, strpljivo „učite“ dete da žvaće (dete koje ima 2 ili više izniklih zubića može da počne sa žvakanjem). A kad napuni godinu, dete je spremno za „hranu za odrasle“. Ali sa tim treba biti obazriv.

Praktikujte da obroci budu mali rituali svakoga dana. Dete treba da jede za stolom sa ukućanima kao ravnopravan član porodice. Podstičite dete da samo jede. Veoma važan pokret u čitavom razvoju je kada dete prinosi kašičicu ustima, tada podstiče razvoj motorike i mozga. Obroci treba da budu raspoređeni prema dnevnim potrebama deteta i da ih praktikujete svakoga dana u približno isto vreme. U drugoj godini života poželjno je održati dojenje (makar dva podoja u toku dana), a kod beba koje piju mlečnu formulu, davati je ujutru i uveče (odmah po buđenju i pre spavanja). Neophodno je da dete tada ima pet obroka: doručak, užinu, ručak, užinu (nije neophodna) i večeru. Vreme i raspored prilagodite periodima spavanja (većina dece sa napunjenom godinom prestaje da spava dva puta u toku dana, već spava samo jednom). Količina porcije je individualna za svako dete (često nije u skladu sa vašim očekivanjima) i može da varira na dnevnom nivou.

Zapamtite da će od vašeg odnosa prema hranjenju zavisiti i detetov doživljaj hranjenja. Pravilnim pristupom postavljate osnovu kulture hranjenja i zdrave navike. Obroke pripremate za celu porodicu, ali je potrebno da se pridržavate sledećih saveta (kako zbog deteta tako i zbog svih ukućana):

  • dinstajte hranu, izbegavajte prženje i pohovanje
  • sve vrste namirnica kombinujte u toku dana (voće, povrće, meso, ribu, žitarice, mleko i mlečne proizvode)
  • bez veštačkih šećera i zaslađivača
  • bez jakih začina i zaprški
  • vrlo malo jodirane soli ( prstohvat)

Poštujte dete i njegove želje, ali zadržite autoritet i doslednost.