deca i mobilni

Sa promenom načina života usled pandemije virusa COVID-19 došlo je i do promene u svakodnevnom funkcionisanju čovečanstva, posebno u funkcionisanju i orijentaciji ljudi na digitalne medije, a taj uticaj se preneo i na decu u porodici. Prethodne smernice nudile su jasne preporuke o tome koliko vremena deci treba da bude omogućeno da pristupe ekranima. Najnovije smernice nude malo fleksibilniji pristup.

Američka akademija za pedijatriju već godinama preporučuje ne više od dva sata upotrebe ekrana za decu i tinejdžere i apsolutno nisu dozovoljavali vreme za ekran za decu mlađu od 2 godine. Međutim, sada je Američka akademija za pedijatriju (AAP) ažurirala svoje smernice kako bi one odražavale stvarnost današnjeg digitalnog sveta. Pored toga, tehnologija može biti dragocena komponenta učenja, što smo i imali prilike da se uverimo tokom pandemije. Deca u školi pristupaju računarima i tabletima i koriste ih za obavljanje domaćih zadataka.

Nove preporuke AAP-a priznaju da je tehnologija integrisana u naš svakodnevni život, čineći gotovo nemogućim utvrđivanje strogog ograničenja od dva sata dnevno za decu školskog uzrasta. Ali, neka deca postaju zavisna od svojih uređaja. Koriste video igre i TV kao svoj glavni oblik zabave i zamenjuju komunikaciju licem u lice tekstualnim porukama i društvenim mrežama i medijima.

Nove smernice iz AAP-a usredsređene su na postavljanje zdravih smernica koje će sprečiti decu da nezdravo koriste svoje uređaje. Prema novim smernicama, ne morate nužno da postavljate stroga ograničenja u vremenu kada vaša deca koriste svoje digitalne uređaje. Ali, trebali biste ispitati širu sliku i ulogu koju elektronika igra u životu svih. Razmotrite navike u koje je upala vaša porodica. Da li gledate televiziju dok jedete večeru? Da li često proveravate svoje telefone kada ste u restoranu ili na nekom sportskom događaju? Ispitajte i medijske navike svoje dece. Da li gledaju televiziju pre nego što odu u krevet? Da li koriste svoje uređaje kad god ste u kolima?

Za decu mlađu od 18 meseci, upotrebu ekranskih medija, osim video-ćaskanja, treba sprečavati. U međuvremenu, roditelji dece od 18 do 24 meseca koji žele da uvedu digitalne medije trebalo bi da odaberu visokokvalitetni program ili aplikacije i koriste ih zajedno sa svojom decom, jer mališani tako najbolje uče. Treba izbegavati puštanje dece da koriste medije samostalno.
Za decu stariju od 2 godine, medijska ograničenja su vrlo prikladna. Ograničite upotrebu ekrana na najviše 1 sat dnevno ili manje i to visokokvalitetnog programa. Gledajte zajedno ili se igrajte sa decom i pronađite druge zajedničke aktivnosti koje su zdrave za telo i um, poput čitanja, zajedničkog igranja ili izlaska napolje.

Novija istraživanja pronalaze dokaze koji podržavaju ograničavanje ekranskog vremena za bebe i malu decu. Studije nam govore da je više vremena nedeljno provedeno na ekranima u dobi od 24 meseca i 36 meseci povezano sa lošijim učinkom na skrining testovima za bihevioralni, kognitivni i socijalni razvoj. Postoje snažni dokazi da ekrani nisu efikasan nastavni alat za bebe i malu decu i ne bi nikako mogli bi da ustupe mesto kvalitetu interakcije licem u lice koja zapravo pomaže maloj deci da uče.

Kako deca sazrevaju, izložena su većem broju ekrana, sa raznovrsnijim sadržajem putem televizije, video igara i društvenih medija. Izveštaj koji je u oktobru 2019. objavila neprofitna organizacija Common Sense Media otkrio je da deca od 8-12 godina u Sjedinjenim Državama sada koriste ekrane za zabavu u proseku 4 sata, 44 minuta dnevno, a starija deca od 13-18 godina su na ekranima u proseku 7 sati, 22 minuta svakog dana. Ovi brojevi ne računaju vreme korišćenja ekrana za školske ili domaće zadatke. Kao i kod male dece, postoje razlozi za zabrinutost zbog velike količine ekranskog vremena kod tinejdžera i tinejdžerki. Deca i tinejdžeri koji premašuju preporuke o vremenu korišćenja ekrana postižu niži rezultat na kognitivnim procenama, dok najbolje mentalno zdravlje i kognitivne rezultate postižu tinejdžeri koji svakodnevno rade jedan sat fizičke aktivnosti, spavaju osam do 10 sati dnevno i rekreativno koriste ekrane manje od dva sata dnevno.

Možda je nabolja preporuka da uspostavite neka nova pravila za celu vašu porodicu, poput „Nema ekrana za vreme večere“ ili „ Subotom nema ekrana, dan je za prirodu“. Takve vrste pravila mogu da pomognu da se osigura da svi uspostavljaju zdraviji odnos sa svojim elektronskim uređajima.

Osim toga roditelji bi trebalo da nastave da zajedno gledaju medije sa svojom decom. Održavanje otvorene komunikacije oko medija pomaže u zaštiti dece kada neizbežno nalete na sadržaj koji nisu spremni da vide. Zdrav, ljubazan odnos oko medija takođe olakšava nametanje granica kada je to potrebno. Svakako najbolja preporuka je da roditelji provode što je više vremena moguće angažovani u odnosu sa svojom decom, jer je to roditeljstvo koje promoviše zdrav odnos.