Rast i razvoj dece

Rast i razvoj dece

Šta sve utiče na rani razvoj dece? Koncept „brižnog staranja“
Kolika je važnost najranijeg životnog doba za razvoj deteta?

Brojna naučna istraživanja sprovedena u proteklim decenijama, pokazala su da je za kvalitetan razvoj deteta, njegovo zdravlje i celoživotni društveni uspeh, izuzetno važan period od začeća pa do navršetka treće godine života. Razvoj mozga, koji se izuzetno dinamično odvija u ovom periodu, oblikuju genetsko nasleđe i svakodnevna iskustva koja su brojna i nova za dete. U procesu prilagođavanja nebrojenim uticajima okoline, ispoljavaju se različiti obrasci genetskog nasleđa, što ima za posledicu stvaranje prvih „shema“ po kojima će se organizam deteta prilagođavati uticajima okoline tokom čitavog života. Upravo je ovaj proces ono što daje izuzetnu važnost ranom uzrastu.

Da li možemo da utičemo na razvoj naše dece i ima li to značaj za društvo?

Pospešivanje ranog razvoja dece može se izvesti putem uvođenja dokazano uspešnih praksi i intervencija u odnose sa decom, sa ciljem maksimalnog iskorišćenja razvojnog potencijala deteta određenog uzrasta. Društvena korist koja proističe od uvođenja dokazano uspešnih praksi i intervencija u rani dečji razvoj, ogleda se u njihovoj velikoj isplativosti, visokoj verovatnoći za uspeh, izbegavanju neophodnosti delovanja u kasnijem uzrastu, boljih međuljudskih odnosa, boljeg zdravstvenog stanja u odraslom dobu, manje sklonosti ka kriminalu i nasilničkom ponašanju.

Da li kućne posete patronažnih sestara imaju efekta?

Organizovani napori da se kroz programe kućnih poseta omogući bolje savetovanje u oblastima ishrane, razvoja i stimulacije saznajnih sposobnosti deteta, imaju sve snažniju naučnu pozadinu – pokazano je da ovakvi programi pospešuju razvoj u detinjstvu, rezultuju većim ostvarenim novčanim prihodima u odraslom dobu, a dovode i do uspešnijeg razvoja sledećeg pokolenja potomaka.

Da li zdravstveno stanje roditelja može da ima uticaja na zdravlje i razvoj dece?

Odgovor je potvrdan. Jedna važna oblast delovanja kroz koju se može značajno uticati na zdravlje i razvoj dece, jeste briga o zdravstvenom stanju roditelja pre začeća deteta. Postoje brojni dokazi da fizičko i mentalno zdravlje roditelja u periodu pre trudnoće mogu uticati na razvoj dece, kako u detinjstvu tako i u godinama koje slede. Takođe, pokazano je da delovanje na polju poboljšanja roditeljskog zdravlja i životnih okolnosti, mogu obezbediti bolje ishode za decu – dakle, promena je moguća. Najčešći činioci kroz koje se ogleda uticaj roditeljskog zdravlja, ponašanja i životne okoline na decu jesu sledeći:

  • poremećaji ishrane – gojaznost, pothranjenost ili nedostatak određenih hraniljivih materija – vitamina i minerala
  • psihološki i društveni činioci – mentalno zdravlje roditelja, nasilje u porodici, zloupotreba psihoaktivnih supstanci (droga, alkohol, duvanski proizvodi), stavovi i prakse okruženja
  • nepovoljni efekti životne sredine – izloženost određenim toksičnim materijama iz vazduha, vode žemljišta ili hrane, neadekvatni životni uslovi
  • zarazne bolesti – pojava usled nepotpune vakcinacije, infekcije za koje ne postoji vakcina (SIDA i polno prenosive bolesti),
  • neprepoznati genetski poremećaji – nasledne bolesti
  • nepripremljenost majki za rađanje – trudnoća u ranom životnom dobu, nerešen materijalni status,

Brižno staranje (engl. nurturing care) predstavlja pojam kojim se objašnjava postojan odnos prema deci, sa ciljem stvaranja okruženja u kojem su obezbeđeni uslovi za očuvanje zdravlja deteta, adekvatnu ishranu, zaštitu od opasnosti i nasilja, kao i za rano učenje kroz međuljudske odnose u porodici koji su podržavajući i potrebama deteta prilagođeni.

Brižnim staranjem obezbeđujemo dobre uslove za očuvanje fizičkog i mentalnog zdravlja dece, podstičemo uspešan emotivni i društveni razvoj, ali i povećavamo otpornost deteta prema nepovoljnim životnim okolnostima i stresu. Roditelji i staratelji obično ostvaruju najbolje rezultate na polju podizanja njihove dece kada su njihovo zdravstveno stanje, emotivni odnosi i materijalno-društveni položaj povoljni.

Svetska zdravstvena organizacija (SZO) navodi 5 sastavnih elemenata brižnog staranja:

  1. Dobro zdravlje
  2. Adekvatna ishrana
  3. Bezbednost i zaštita
  4. Prepoznavanje potreba deteta i prikladan odgovor na njih
  5. Obezbeđene mogućnosti za rano učenje
1. Dobro zdravlje

Roditelji i staratelji odgovorni su za zdravlje njihove dece, što se ogleda kroz sledeće postupke:

  • sprečavanje nastanka bolesti u saradnji sa stručnim licima, kao i lečenje po potrebi
  • održavanje higijene deteta, zaštita od izvora opasnosti u domu i okruženju
  • praćenje, prepoznavanje i zadovoljavanje dnevnih potreba deteta, praćenje zdravstvenog stanja
2. Adekvatna ishrana

Praćenje saveta stručnih lica neophodno je kako bi se obezbedila dobra ishrana još u vreme trudnoće.

  • Briga o adekvatnoj ishrani počinje još u trudnoći – potrebe majke za svim neophodnim hranljivim materijama moraju biti zadovoljene.
  • Tokom prvih 6 meseci isključivo dojiti, posle 6-og meseca i odgovarajuća dohrana
  • Bezbedna, dostupna hrana za porodicu, kao i znanje o osnovama pravilne ishrane su nezaobilazni.
3. Bezbednost i zaštita

Zaštita od ugrožavajućih činilaca iz životne sredine i društvenog okruženja podrazumeva:

  • sprečavanje izlaganju fizičkim, hemijskim i biološkim štetnostima
  • sprečavanje nastanka povreda i obezbeđivanje životnog okruženja
  • isključivanje fizičkog kažnjavanja iz vaspitnih postupaka i zaštita od nasilja
  • obrazovno-vaspitni rad sa roditeljima i starateljima, koji je od presudne važnosti
4. Prepoznavanje potreba deteta i prikladan odgovor na njih

Kako mala deca ne mogu da nam rečima izraze svoje neposredne potrebe i želje, praćenje njihovog ponašanja predstavlja ključnu roditeljsku aktivnost za obezbeđivanje blagostanja dece putem:

  • praćenja ponašanja i zaštite od povreda,
  • prepoznavanja ranih znakova bolesti
  • izgradnje odnosa poverenja i topline
  • hranjenje dece u skladu sa potrebama
5. Obezbeđene mogućnosti za rano učenje

Deca uče od najranijih dana, a roditelji i staratelji mogu im pomoći na tom putu, kroz postojane i podržavajuće odnose. U svakodnevnim odnosima sa drugim ljudima, kao i kasnije kroz složenije aktivnosti, deca stiču iskustva o bićima i predmetima u svetu.