Bezbednost

Bezbednost

Bezbednost dece u saobraćaju

Zbog svojih psihofizičkih karakteristika (mali rast, zavisnost od drugih i sl.) deca spadaju u jedne od najranjivijih učesnika u saobraćaju. Saobraćajne nezgode su jedan od najčešćih uzroka povređivanja i umiranja u dečijem uzrastu. U našoj zemlji deca najčešće stradaju kao putnici u vozilu, zatim kao pešaci i biciklisti.

Deca zbog svojih specifičnih razvojnih karakteristika spadaju u rizičnu grupu od povreda u saobraćaju. Mala deca i deca predškolskog uzrasta teško određuju smer kretanja vozila i ne mogu da prate brze promene toka saobraćaja. Deca nemaju dovoljno iskustva ni znanja o bezbednom učestvovanju u saobraćaju, a na njihovo kretanje često utiče emocionalno stanje i impulsivnost. S druge strane vozačima je teško da vide malu decu, posebno kada se vozilo kreće unazad.

Za decu pešake i bicikliste posebno je značajno da na vreme adekvatno usvoje pravila bezbednog ponašanja u saobraćaju, dok je kod dece putnika u vozilu podjednako važno i bezbedno ponašanje i razvijena svest o značaju bezbednog ponašanja u saobraćaju kod njihovih roditelja.

Vi, kao odrasla osoba, svojim primerom treba da pokažete detetu kako da se ponaša da bi bilo što bezbednije u saobraćaju, da se pridržavate svih pravila u saobraćaju – da obavezno vezujete sigurnosni pojas tokom vožnje, vozite prilagođenom i propisanom brzinom, ne koristite mobilni telefon u toku vožnje i sl.

Na našim putevima deca najviše stradaju kao putnici u vozilima, a jedan od najčešćih razloga je nekorišćenje, odnosno nepravilno korišćenje auto-sedišta i druge bezbednosne opreme za prevoz dece u vozilu.

Brojna istraživanja i, nažalost, crne statistike pokazale su da dete nije bezbedno u naručju odrasle osobe, niti ukoliko je vezano pojasom za odrasle koji ne odgovara njegovoj visini. Usled nepravilne upotrebe sigurnosni pojas u slučaju sudara detetu može naneti dodatne povrede.

U tome koliko roditelji u našoj zemlji malo pažnje poklanjaju bezbednosti svoje dece u vozilima svedoči činjenica da, i pored mnogobrojnih upozorenja, kod nas tek svako treće dete uzrasta do 12 godina koristi sigurnosnu opremu i auto-sedišta.

Dete se može vezati sigurnosnim pojasom bez upotrebe auto-sedišta kada postigne težinu od 36kg ili visinu od 150cm.

Kako bi auto-sedište pružilo adekvatnu zaštitu, neophodno je ispuniti tri uslova:

  1. auto-sedište odgovara težini deteta i ispunjava bezbednosni standard,
  2. auto-sedište je ispravno postavljeno u automobilu,
  3. dete je ispravno vezano u auto-sedištu.

ŠTA KAŽE ZAKON?

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA
Dete mlađe od 12 godina ne sme se prevoziti na prednjem sedištu, osim deteta do tri godine starosti koje se prevozi u auto-sedištu okrenutom suprotno od prsvca kretanja vozila, kada vozilo nema ili je isključen bezbednosni vazdušni jastuk.

Deca niža od 135 cm moraju se prevoziti vezana u odgovarajućem homologovanom auto-sedištu koje je pričvršćeno za vozilo u skladu sa deklaracijom proizvođača vozila/sedišta. (Izuzetak su vozila za javni prevoz putika.)

Deca starija od 4 godine mogu se prevoziti vezana sigurnosnim pojasom uz upotrebu homologovanog bezbednosnog podmetača, ukoliko im visina omogućava bezbedno vezivanje i ukoliko na mestu gde dete sedi postoji ugrađen naslon za glavu (Član 31.).

Kazne za nepoštovanje ovog zakona iznose od 5.000 RSD za dete mlađe od 12 godina na prednjem sedištu i dete koje nije vezano u auto-sedištu, 20.000 – 40.000 RSD za prevoženje deteta u krilu na prednjem sedištu, do čak 120.000 RSD za prevoženje deteta na mestu vozača ili na mestu koje nije predviđeno za sedenje. Uz navedene novčane kazne zavisno od vrste prekršaja propisuje se još i određeni broj kaznenih poena, kazna zatvorom i/ili zabrana upravljanja motornim vozilom .

  • Imajte na umu da auto-sedišta treba da se koriste od trenutka samog izlaska iz porodilišta, čak i na najkraćim putovanjima.
  • Kako bi Vaše dete bilo maksimalno bezbedno treba da ga prevozite u atestiranom i pravilno postavljenom auto-sedištu, koje odgovara uzrastu (težini i visini) Vašeg deteta i u kome je dete svaki put pravilno vezano.

SMEŠTANjE I PRAVILNO VEZIVANjE DETETA U AUTO-SEDIŠTU, KADA UĐE U RUTINU, ODUZIMA MANjE OD POLA MINUTA VREMENA, A ČUVA ŽIVOT VAŠEG DETETA!

Vrste i pravilna upotreba dečijih sedišta

Zavisno od uzrasta, odnosno telesne mase i visine deteta, a u skladu sa standardima koje propisuju Ujedinjene nacije (direktive ECE R44/03 i ECE R44/04) autosedišta se dele u nekoliko grupa:

  • Grupa 0: od rođenja do 10 kg
  • Grupa 0+: od rođenja do 13 kg
  • Grupa I: od 9 do 18 kg
  • Grupa II: od 15 do 25 kg
  • Grupa III: od 22 do 36 kg

Pored navednih, postoje i kombinovane grupe autosedišta koje obuhvataju dve ili više grupa, mogu da se podešavaju u skladu sa rastom i razvojem deteta, i ona predstavljaju veliku pomoć kod dece koja odstupaju od standarda u rastu i razvoju.

Šematski prikaz grupa autosedišta u odnosu na telesnu težinu deteta:

AUTOSEDIŠTA GRUPE O i O+

KOME SU NAMENjENA?
Grupa 0 namenjena je novorođenčadi i odojčadi do 10 kg težine (od rođenja do navršenih 6-9 meseci).

Grupa 0+ namenjena je novorođenčadi i odojčadi do 13 kg težine (od rođenja do navršenih 12-15 meseci).

KAKO SE POSTAVLjAJU?
Okrenuta unazad, suprotno od smera kretanja vozila. Pričvršćuju se pojasom ili ISOFIX sistemom. Naslon se nalazi pod uglom 45° (novorođenče) ili 60° (dete starosti od trećeg meseca pa nadalje).

KAKO ŠTITE?
Pružaju veću zaštitu za glavu, vrat i kičmu – sile udara se raspoređuju duž celog naslona autosedišta i sprečavaju preopterećenje vrata i leđa. Ovo je veoma bitno, pošto kod dece ovog uzrasta vratni i leđni mišići još uvek nisu dovoljno razvijeni, a glava deteta je velika i teška, u odnosu na ostatak tela.

OVA SEDIŠTA PRUŽAJU NAJVEĆU ZAŠTITU – POŽELjNO JE DETE ŠTO JE DUŽE MOGUĆE VOZITI U SEDIŠTU KOJE SE POSTAVLjA UNAZAD (SVE DOK GA NE PRERASTE PO MASI I VISINI).

Posebne napomene:
Ova autosedišta se mogu postaviti i na prednje sedište, na mesto suvozača, ali prethodno obavezno treba deaktivirati (isključiti) vazdušni jastuk!

AUTOSEDIŠTA GRUPE 1

KOME SU NAMENjENA?
Deci mase 9-18 kg (9-12 meseci do 4 godine starosti)

USLOV:
Pored adekvatne telesne mase neophodno je da dete ima i dovoljno jake i razvijene vratne mišiće, koji bi u slučaju sudara mogli da zadrže glavu deteta.

KAKO SE POSTAVLjAJU?

  • Postavljaju se isključivo na zadnje sedište vozila, okrenuta unapred, u smeru vožnje.
  • Pričvršćuju se pojasom automobila ili ISOFIX sistemom.
  • Naslon autosedišta može biti uspravan ili malo polegnut.
  • Imaju pojaseve kojima se vezuje dete.

KAKO ŠTITE?

  • Ograničavaju pomeranje glave prilikom čeonog sudara i pružaju dodatnu zaštitu sa bočne strane.
  • Pet uporišnih tačaka: dve-ramena, dve-butine i 1 – između nogu – u slučaju sudara obezbeđuju ravnomernu raspodelu sile preko celog trupa.
Posebna napomena:
Ako dete po visini preraste ovo sedište, ali ne i po telesnoj težini – treba ga premestiti u sedište iz iste grupe sa višim naslonom – nikako u sledeću kategoriju sedišta!
AUTOSEDIŠTA GRUPE 2 – “buster” sedišta

KOME SU NAMENjENA?
Deci mase 15-25 kg (oko 4-6 godina)

KAKO SE POSTAVLjAJU?

  • Postavljaju se isključivo na zadnje sedište vozila, okrenuta unapred, u smeru vožnje.
  • Naslon – uspravan.
  • Pričvršćuju se sigurnosnim pojasevima u vozilu, a neka se mogu dodatno pričvrstiti ISOFIX sistemom.

KAKO ŠTITE?

  • Ona nemaju sopstvene pojaseve, već se deca vezuju sigurnosnim pojasem sa tri uporišne tačke koji je već ugrađen u vozilo, tako da on istovremeno fiksira i dete i auto sedište za sedište vozila. Ova autosedišta povećavaju efikasnost pojasa.
  • Ograničavaju pomeranje glave i trupa prilikom čeonog sudara.
  • Štite sa bočne strane.
Posebna napomena:
Pojas automobila treba da ide preko ramena, sredine grudnog koša i karlice deteta – nikako preko vrata ili stomaka!
AUTOSEDIŠTA GRUPE 3 – “buster” jastuci

KOME SU NAMENjENA?
Deci mase 22-36 kg (uzrast 6-12 godina)

KAKO SE POSTAVLjAJU?

  • Postavljaju se isključivo na zadnje sedište vozila.
  • Pričvršćuju se sigurnosnim pojasevima sa tri uporišne tačke, koji već postoje u vozilu.
  • Pojas treba da bude što više zategnut.

KAKO ŠTITE?
Ova sedišta obezbeđuju pravilnu putanju i efektivnost pojasa – sprečavaju povrede usled nepravilnog postavljanja.

Posebna napomena:
Pojas automobila treba da ide preko ramena, sredine grudnog koša i karlice deteta – nikako preko vrata ili stomaka!

KAKO DA ZNAMO DA LI AUTOSEDIŠTE ISPUNjAVA USLOVE PRAVILNIKA UJEDINjENIH NACIJA ECE R 44?

Autosedišta treba da imaju atest bezbednosti (ECE R44/03-starija i ECE R44/04-novija sedišta), u vidu narandžaste nalepnice sa određenim podacima (primer dat na slici):

  1. Univerzalna mogućnost instaliranja;
  2. Minimalna i maksimalna dozvoljena telesna težina deteta, oznaka Y ukazuje da autosedište ima tri tačke vezivanja- dve na ramenima i jednu između nogu;
  3. Grupa kojoj pripada autosedište;
  4. Ova oznaka garantuje da dečiji zaštitni sistem odgovara važećoj UN regulativi;
  5. “E” je homologizaciona oznaka Ujedienjenih nacija, a broj pored
    ovog slova ukazuje na zemlju u kojoj je izdata dozvola;
  6. Broj odobrenja.

 

Auto-sedišta i najčešće roditeljske zablude

„NE IDEMO DALEKO…“
Statistike su pokazale da se 9 od 10 saobraćajnih nezgoda dogodi u neposrednoj blizini doma, na svega nekoliko kilometara, na dobro poznatim relacijama koje se prelaze i po više puta dnevno. S obzirom da svaki sudar može da ugrozi život deteta, odlazak u nabavku u obližnju prodavnicu, do škole ili vrtića, ne može da Vam bude izgovor za nevezivanje deteta ili nekorišćenje auto-sedišta.

„DETE JE SIGURNO U MOM NARUČJU“
Imajte na umu da su sile u slučaju sudara izuzetno jake i da dete od samo 5kg kod sudara pri brzini od svega 20km/h postaje teško 100kg i gotovo ga je nemoguće zadržati u naručju. Ukoliko Vam dete nekim slučajem ostane u naručju, velika je verovatnoća da će biti povređeno od strane Vas ili neke druge osobe. Ne zaboravite, ako ste teški oko 60kg, pri sudaru brzinom od svega 20km/h, Vi ćete biti teški preko tone, i to je težina kojom možete naleteti na dete koje držite u naručju.

„NOVOROĐENČE MORA DA LEŽI NA RAVNOM“
Ovo je najčešća roditeljska zabluda kada bebu treba da iznesu iz porodilišta. Činjenica da novorođenče, kada nije u roditeljskom naručju, treba da leži u ispruženom položaju, jer je najzdraviji, jeste tačna. Međutim, treba imati u vidu da su auto-sedišta za decu najmlađeg uzrasta (kategorija 0 i 0+) prilagođena i potrebama novorođenčeta, a da su relacije na koje se ono prevozi relativno kratke, tako da ne treba imati nikakvu bojazan da će novorođenčetu naškoditi ukoliko se prevozi u njima, naprotiv ona Vašoj bebi u toku vožnje pružaju najbolju moguću zaštitu od ozbiljnih povreda!

Najčešće greške pri upotrebi auto-sedišta

DETE SE NE PREVOZI U ODGOVARAJUĆEM AUTO-SEDIŠTU
Morate da vodite računa da auto-sedište bude u skladu sa uzrastom, visinom i težinom Vašeg deteta. U prevelikom auto-sedištu dete neće biti dobro vezano i može lako ispasti iz njega, dok će u premalom ono biti razdražljivo jer će ga ono stezati i boravak u njemu će mu biti neudoban.

LOŠE POSTAVLjENO/LABAVO PRIČVRŠĆENO AUTO-SEDIŠTE
Uglavnom je posledica žurbe i neadekvatno pročitanog uputstva. Trudite se da izdvojite vreme i da pre postavljanja auto-sedišta dataljno proučite uputstvo o istom, koje će Vas navoditi kako da ga pravilno postavite.

DETE JE U SEDIŠTU LABAVO VEZANO – KAIŠEVI NISU DOVOLjNO ZATEGNUTI
Vodite računa da pravilno postavljeni kaiševi podrazumevaju da između njih i tela deteta može da se provuče samo prst. Mnogi roditelji se plaše da će kaiševi dete stezati i povrediti, ali imajte na umu da labavi pojas ne pruža adekvatnu zaštitu detetu i da ono u trenutku sudara može ispasti iz sedišta.

DETE OBUČENO U DEBELE KOMADE ODEĆE
Simulacije sudara i brojna istraživanja i analize saobraćajnih nezgoda su, na žalost, pokazale da dete obučeno u debele komade odeće (zimska jakna i sl.) ima veliku verovatnoću da pri sudaru ispadne iz auto-sedišta.

UPOTREBA POLOVNOG AUTO-SEDIŠTA BEZ ZNANjA O NjEGOVOM POREKLU
Polovna auto-sedišta, ukoliko su dobro očuvana, mogu se koristiti i za više dece, ali na njima ne sme da bude vidljivih oštećenja. Svi oštećeni delovi kao što su kaiševi za vezivanje, treba da se zamene.

Međutim, uvek treba voditi računa o poreklu auto-sedišta. Imajte na umu da auto-sedište koje je učestvovalo u saobraćajnoj nezgodi ne treba više da se koristi, čak i ako na njemu ne možete uočiti nikakva oštećenja.

TVRDE IGRAČKE U KABINI VOZILA ZA VREME VOŽNjE – Dete je često neophodno nečim zabaviti u toku vožnje kako ne bi ometalo vozača, ali uradite to uz pomoć adekvatnih igračaka. Izbegavajte da detetu u vozilu dajete tvrde igračke, zato što se pri kočenju dete njima može povrediti, a pri sudaru se one ponašaju poput projektila i mogu povrediti ne samo dete već i sve ostale putnike u vozilu.
  • Malo dete uvek držite za ruku kada ste na ulici i vodite računa da vam se ne otrgne.
  • Kada se krećete pored puta sa većim detetom, držite dete čvrsto za ruku i objašnjavajte mu situacije u saobraćaju kada se steknu uslovi da ih dete razume.
  • Učite dete najvažnijim pravilima:
    • da je trotoar najsigurnije mesto za kretanje,
    • da nikada ne istrčava na ulicu za, drugarom, loptom ili nekom drugom igračkom,
    • da prelazi kolovoz isključivo na obeleženom pešačkom prelazu,
    • da nikada ne trči preko pešačkog prelaza,
    • da noću uvek treba da koristi “zebru” ili osvetljeni prelaz za prelazak preko kolovoza,
    • da bude oprezno i na pešačkom prelazu sa semaforom – da osluškuje i osmatra saobraćaj, sa svih strana, iako je uključeno zeleno svetlo za pešake,
    • da usvoji pravilo prelaska preko kolovoza – stani, čekaj, gledaj levo, desno, pa opet levo, oslušni i kreni,
    • da ako postoji ostrvo usred puta, treba da tretira svaku polovinu tog prelaza kao poseban prelaz,
    • da se ne igra na parkiralištu i na ulici,
    • da ne prelazi ulicu između parkiranih vozila,
    • da ne koristi slušalice i mobilni telefon u saobraćaju.
  • Ako je vaše dete đak prvak, odaberite najsigurniji put do škole i uvežbavajte s detetom sigurno kretanje.
  • Kada dočekujete dete pred školom/vrtićem, nikada to ne činite na suprotnoj strani ulice.
Radi bolje vidljivosti deteta na putu preporučuje se nošenje svetle ili fluorescentna odeće tokom dana, a za uslove smanjene vidljivosti i tokom noći preporučuje se nošenje reflektujućih obeležja na odeći, rancu ili obući.

Bez obzira na to koliko žurite, ako ste sa detetom, nikada ne činite saobraćajne prekršaje – ne prelazite ulicu van pešačkog prelaza i slično jer time rizikujete i svoj i njegov život!

ŠTA KAŽE ZAKON?

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA
Prelazak ulice van pešačkog prelaza (ukoliko je isti na razdaljini manjoj od 100 metara), sa detetom mlađim od 12 godina starosti kažnjava se novčanom kaznom od 10.000 – 20.000 RSD, dok se prelazak sa detetom do 12 godina starosti preko pešačkog prelaza na crveno svetlo za pešake na semaforu kažnjava kaznom od 15.000 – 30.000 RSD.

Vožnja bicikla jedan je od najzdravih načina kretanja, i pored toga što čuva životnu sredinu predstavlja nezamenljiv vid rekreacije koji nikako nemojte uskraćivati svom detetu čak iako niste preterani ljubitelj ili ni sami ne znate da vozite bicikl.

Naučite dete da vozi bicikl u skladu sa njegovim željama i motoričkim sposobnostima.

Kako biste učenje i vožnju bicikla učinili što bezbednijim, obratite pažnju na sledeće:

  • Pri svakoj vožnji bicikla dete treba da ima adekvatnu zaštitnu opremu, pre svega biciklističku kacigu odgovarajuće veličine.
  • Pravilno i redovno održavajte bicikle svoga deteta.
  • Pre vožnje proverite da li bicikl ima:
    • ispravne kočnice,
    • napumpane gume,
    • zvonce,
    • reflektujuće svetlo,
    • prednja i zadnja svetla za noćnu vožnju,
    • da li je bicikl predviđen za uzrast deteta,
    • da li je dete stavilo kacigu i obuklo zaštitni prsluk.

Imajte na umu da dete treba da vozi bicikl samo tamo gde je bezbedno, pre svega na igralištu kada je mlađe, i biciklističkim stazama kada je starije.

ŠTA KAŽE ZAKON?

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA

  • Dete mlađe od 12 godina ne sme da upravlja biciklom na javnim putevima. Izuzetno u pešačkoj zoni, zoni usporenog saobraćaja, zoni “30”, zoni škole i nekategorisanom putu, biciklom može upravljati i dete sa navršenih devet godina. Izuzetno u pešačkoj zoni i zoni usporenog saobraćaja, biciklom može da upravlja i dete mlađe od devet godina ako je pod nadzorom lica starijeg od 16 godina (Član 88).
  • Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti dete do osam godina starosti, ako je na biciklu ugrađeno posebno sedište, prilagođeno veličini deteta i čvrsto spojeno sa biciklom (Član 118).
  • Dete mlađe od 12 godina ne sme se prevoziti na mopedu, triciklu, motociklu i četvorociklu (Član 118).

  • Uspostavite kontrolu nad mestom događaja dok ne stigne hitna pomoć. Udaljite sve osobe koje otežavaju pružanje pomoći (alkoholisane osobe, uspaničene osobe).
  • Procenite bezbednost mesta. Ako postoji opasnost po dete, izvucite ga na bezbedno mesto.
  • Za bezbedno pomeranje deteta potrebno je više ljudi, jer možda postoji povreda kičme.
    • Kod svakog teško povređenog deteta treba pretpostaviti da je povređena i kičma. Na moguću povredu kičme ukazuju: bol u leđima u mirovanju ili pri pokretima, vidljiv deformitet i otok, otežana pokretljivost vrata ili leđa, paraliza, utrnulost, osećaj “bockanja”.
  • Pozovite hitnu pomoć na 194.
  • Čuvajte dete u nepromenjenom položaju.
  • Pokrijte ga laganim prekrivačem ili odećom. Dok pomoć ne stigne, držite dete za ruku i razgovarajte s njim umirujućim tonom.

Šta ne treba da radite?
Ne pomerajte dete, osim ako ono nije na opasnom mestu.